Het CooL-programma (CooL = Coaching op Leefstijl) is ontwikkeld door de University Maastricht en er is 3 jaar lang mee gewerkt in de praktijk. De mensen die meededen met het programma waren erg positief; ze verloren gewicht en voelden zich veel energieker. Door deze positieve uitkomsten heeft de overheid besloten dat dit specifieke programma binnen de Leefstijlcoaching volledig wordt vergoed door de basisverzekering en valt bovendien buiten het verplichte eigen risico.

 

Voor wie is het CooL-programma?

CooL is er voor iedereen die ouder is dan 18 jaar met: 
overgewicht (BMI 25-30) en met (matig) verhoogd risico diabetes en/of verhoogd cholesterol en/of hoge bloeddruk 
obesitas (BMI ≥30)
En met voldoende motivatie om het complete CooL-programma te doorlopen, want het kost tijd en energie om gedrag te veranderen. Het programma duurt 2 jaar.

Je wordt doorverwezen door je huisarts, maar je mag ook zelf aankloppen bij je huisarts. De huisarts en de leefstijlcoach beoordelen of je in aanmerking komt op basis van bovenstaande voorwaarden. 

 

Wat houdt het CooL-programma in?

Het programma is erop gericht om stapsgewijs het leefpatroon te verbeteren om zo een duurzame verandering van de leefstijl te realiseren met als uiteindelijke doel het bewerkstelligen van gewichtsverlies, het verbeteren van de lichamelijke fitheid, het realiseren van gezondheidswinst en het verbeteren van de kwaliteit van leven. Dat klinkt goed!

In 2 jaar ondersteun ik je bij het stellen van persoonlijke doelen en het koppelen van acties hieraan om ongezonde gewoontes te vervangen door gezondere alternatieven. Onderaan deze pagina kun je een gesprek lezen over hoe een leefstijlcoach dat doet. Je krijgt dus geen opgelegde diëten en bewegingsdoelen van mij mee, we kijken samen wat voor jou haalbaar is. Het blijkt zo vaak in de praktijk dat opgelegde diëten en sport van korte tijd werken om daarna weer terug te vallen in oud gedrag. Leefstijlcoaching is kleine stapjes, lange termijn en gericht op gedragsverandering. 

 

Het programma bestaat uit individuele coaching en groepscoaching. De eerste 8 maanden wat intensiever, dan zijn er 4 individuele gesprekken met een intake en het stellen van doelen, een tussentijdse evaluatie en een eindgesprek. Daartussen zijn de 8 groepsbijeenkomsten, onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn: 

1: Kleine aanpassingen, groot effect 
2: Kom in beweging!
3: Lekker eten met gezonde voeding (variatie, voedingswaarde, portiegrootte, regelmaat en bewust eten)
4: Slaap, stressmanagement en ontspanning
5: Gezond leven is plannen 
6: Hoe maak ik mijn acties tot een succes (hoe om te gaan met verleidingen, valkuilen definiëren en terugvalpreventie)
7: Hoe gezond is jouw weekend? Het vasthouden van een gezond leefpatroon in uitzonderingssituaties
8: Hoe blijf ik in beweging? 

Dit is een voorbeeld, belangrijker vind ik om leefstijlgerelateerde onderwerpen te bespreken waar de groep behoefte aan heeft. Uit het onderzoek blijkt dat het samenwerken in een groep bijzonder grote effecten heeft op leefstijlverandering. Een groep mensen deelt zijn ervaringen, anderen leren daarvan, mensen voelen zich gesteund en gehoord. 

De 16 maanden daarna bestaan ook uit 4 individuele gesprekken en 8 groepsbijeenkomsten, dit is het onderhoudsprogramma. Wellicht zijn er al doelen behaald en kunnen er nieuwe doelen worden gesteld of heeft een gezonde gewoonte wat langer de tijd nodig om 'gewoon' te worden. Dit is heel normaal, daarom duurt het programma ook 2 jaar! 

 

Een voorbeeld

De leefstijlcoach is een nog vrij nieuw beroep. Eén van de kenmerken van de aanpak van een leefstijlcoach is dat hij coachen als grondslag heeft voor zijn aanpak. Dat betekent: hij gidst mensen bij het maken van hun eigen keuzes. 


Mevrouw A. komt binnen voor een vervolggesprek.


Leefstijlcoach: “Goedemorgen, fijn om u weer te zien. We hebben weer een half uur om samen te werken aan uw doel om fit te blijven zodat u nog heel lang kunt genieten van uw kleinkinderen. U weet al wat ik ga vragen hè? Waar bent u blij mee, of trots op, als u bedenkt hoe u de afgelopen twee weken bezig bent geweest met uw doel?”


Mevrouw A.: “Ja, ik dacht al dat je dat weer zou vragen. Waar ik trots op ben, is dat er heel veel verjaardagen waren de afgelopen weken en dat ik steeds een heel klein stukje taart heb genomen. Normaal zou ik zelfs wel een tweede stuk nemen en nu heb ik gewoon heel goed geproefd.”


Leefstijlcoach: “Oh, wat goed zeg! En wat vond u daar zo fijn aan?”


Mevrouw A.: “Nou, ik merkte soms dat ik de taart heel lekker vond en soms dat hij tegenviel. En toen bedacht ik: dat is ook een gek idee, dat ik vroeger twee stukken taart had gegeten die ik niet eens echt lekker vond. Nu geniet ik meer en ik weet dat ik ook beter met mijn lichaam omga, vanwege mijn diabetes enzo.”

 

Leefstijlcoach: “Dat lijkt me een fijn gevoel. Hoe kwam het nou, dat het zo goed lukte om een kleín stukje taart te nemen en goed te proeven?”


Mevrouw A: “Ik denk dat het komt omdat ik van tevoren bedacht: er komt nu taart. Wel even opletten hè, en niet zomaar wat in mijn mond stoppen!”

 

Leefstijlcoach: “Dat is mooi, zo bewust kiezen. Hoe komt het dat dat nu veel beter lukt dan eerst?”


Mevrouw A. “Ik denk dat ik een soort besluit heb genomen. Ik kan wel zeggen dat ik geniet van taart, maar ik geniet nog veel meer van mijn kleinkinderen. En bovendien geniet ik nu ook, dus ik hoef helemaal niet zoveel op te offeren.”


Leefstijlcoach: “Kijk, dat is goed om te weten. Als u een besluit neemt, helpt dat dus. En ook dat u zorgt dat u echt blijft genieten, terwijl u gezondere keuzes maakt?”


Mevrouw A.: “Ja, zeker. Ik ben wel echt een levensgenieter.”


Leefstijlcoach: “Heel goed. Als u nu denkt aan dat besluit dat uw kleinkinderen zo belangrijk zijn en dat u gezond wilt blijven, is er dan iets wat u verder wilt verbeteren aan uw gewoontes, waar u vandaag over wilt praten?”


Mevrouw A.: “Ik denk dat ik nog steeds teveel koekjes en chocolaatjes eet. Mijn man brengt ook vaak snoep voor me mee.”


Leefstijlcoach: “Oké.” (wacht af)


Mevrouw A.: “Ik vind het lastig om tegen hem te zeggen dat ik liever geen snoep en koek in huis heb. Hij wil me graag verwennen.”


Leefstijlcoach: “U wilt hem niet afwijzen.”


Mevrouw A.: “Nee. En ik vind een leven zonder koek en snoep ook wel saai.”


Leefstijlcoach: “Dus u wilt graag een leuke dag hebben en u wilt dat uw man aardige dingen voor u kan doen, waar u allebei blij mee bent.”


Mevrouw A.: “Ja, precies!”


Leefstijlcoach: “Heeft u de laatste tijd een keer een leuke dag gehad zonder dat u snoep of koek at?”


Mevrouw A.: “Even denken… ja, ik ben zondag met mijn man een stuk gaan fietsen en toen hebben we daarna ergens een broodje gegeten. Dat was heel gezellig.


Leefstijlcoach: “U vond de gezelligheid leuk. En wat was er nog meer zo fijn aan?”


Mevrouw A.: “Dat we lekker buiten waren. En ook weer eens samen een lang gesprek hadden.”


Leefstijlcoach: “Dus als uw man u wil verwennen, kan hij met u even lekker naar buiten gaan en bijpraten.”
Mevrouw A.: “Ja, zeker.”


Leefstijlcoach: “Dat klinkt goed. Wat zou u hiermee willen doen?”


Mevrouw A.: “Ik zou dat wel aan mijn man willen vertellen, dat ik dat vaker wil doen en dat ik dat nóg fijner vind dan chocola krijgen.”


Leefstijlcoach: “Prima! En is er nu nog iets wat u van mij nodig heeft in dit gesprek?”


Mevrouw A.: “Nee, ik ga dit doen. Heel fijn.”
(afronding gesprek)