'Het is geen dieet,

maar een

leefstijlverandering.'

Wat is Leefstijlcoaching?

Een gezonde leefstijl bestaat uit goed eten en bewegen, balans tussen dagelijks werk en ontspanning en een goede nachtrust. Zo'n leefstijl zorgt ervoor dat je goed in je vel komt te zitten, zowel geestelijk als lichamelijk, en kan klachten/ziektes verminderen én voorkomen.

Maar tegenwoordig is er erg veel van alles. Veel prikkels, verplichtingen, en winkels vol eten waar we verleid worden te kopen. Voor zo'n overvloed is de mens niet gemaakt. Veel mensen zijn daarom moe, gestrest en/of te zwaar. Je kan hierdoor lichamelijke klachten krijgen zoals diabetes type 2 of gewrichtsklachten. Je weet dat minder van dit alles kan helpen je beter te voelen, maar waarom is dat dan zo moeilijk vol te houden? Een gezondere leefstijl helpt je hiermee om te gaan. 

Veel mensen weten wel iets over een gezonde leefstijl. Iedereen weet dat broccoli gezonder is dan een zak snoep, of heeft gehoord dat veel zitten 'het nieuwe roken' is, en dat je van stress moe wordt.  Maar waarom is het dan zo lastig om een gezonde keuze te maken? Te kiezen voor groenten, een lekker stuk wandelen en 'nee' zeggen tegen de zoveelste verplichting. 

Hier komen we terecht bij het coachingsverhaal. Een leefstijlcoach helpt je om helder te krijgen wat voor jou belangrijk is en leert je hoe je grip kan krijgen op je dag en je gewoontes. Als leefstijlcoach zet ik dan ook jouw vraag centraal, bijvoorbeeld je wilt meer energie, minder stress, een gezond gewicht of ongezonde gewoontes aanpakken. 

Om dit doel te bereiken, worden meerdere onderwerpen gecombineerd, zoals; beweging, ontspanning, slaap, voeding, stressmanagement, zingeving en sociale omgeving. 

Ik zal je als leefstijlcoach begeleiden in het maken van gezonde keuzes door jouw eigen motivatie en bereidheid tot veranderen te versterken. Je zal merken dat je plezier krijgt in het verbeteren van je dagelijkse leven en dat het ook nog wordt beloond in het behalen van je doelen. Echter een gewoonteverandering kost tijd en energie, belangrijk hierbij is dat er kleine haalbare stapjes worden gemaakt die op lange termijn gemakkelijk vol te houden zijn, en blijvend resultaat geven. Hierover is goed nagedacht in het CooL-programma. Lees hier meer over op de volgende pagina.